Misleidende reclame

Misleidende reclame

Reclame mag volgende de Nederlandse Reclame Code niet misleidend zijn. Echter gebeurt het toch regelmatig dat een bedrijf op haar vingers wordt getikt voor misleidende reclame. Een voorbeeld hiervan is dat de staatsloterij op 27 mei een bijzondere trekking houdt om misleidende reclame goed te maken (en hiermee zeker te stellen dat de mensen die meedoen, afzien van verdere juridische stappen). Een ander voorbeeld waarbij er sprake was van misleidende reclame is in reclames van Sunweb (zie ook deze uitzending van Radar). Zij maakte hierin reclame voor een vakantie in de Portugese Algarve maar gebruikte hiervoor beeldmateriaal opgenomen in Zuid-Afrika. Uit het bovenstaande blijkt al dat reclame zowel betrekking kan hebben op afbeeldingen die gebruikt worden als de reclametekst. Maar wanneer is er nou sprake van misleidende reclame? Hiervoor zijn twee mogelijkheden:

  • Of er is onjuiste informatie opgenomen;
  • Of er is essentiële informatie weggehouden of onduidelijk gepresenteerd.

De onjuiste informatie kan over vele aspecten van een goed of dienst gaan, zoals de voorraad, de prijs, eigenschappen maar ook de herkomst en andere aspecten. Het is wel toegestaan dat er in reclame een bepaald beeld wordt opgeroepen, maar indien er een concreet aanbod wordt gedaan mag de reclame geen ander beeld schetsen dan er uiteindelijk verkregen kan worden. Indien je foto’s gebruikt op social media zal je dus met het bovenstaande rekening moeten houden.

Handhaving
Er zijn verschillende mogelijkheden om op te treden tegen misleidende reclame. Het meest gemakkelijke is om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Zij beoordeelt vervolgens of er sprake is van misleidende reclame en kan een vrijblijvende aanbeveling aan het bedrijf sturen of het in de media verspreiden. Indien er aan deze aanbeveling geen gehoor wordt gegeven kan de RCC een melding maken bij de ACM die vervolgens een boete kan opleggen. Deze procedure is voor de klager kosteloos en relatief snel. Een andere optie is om naar de burgerlijke rechter te stappen, dit brengt echter wel kosten met zich mee.

Nog meer regels
Behalve dat reclame niet misleidend mag zijn, zijn er nog meer regels. Zo zijn er ook speciale regels voor reclame via social media. Indien social media wordt ingezet om reclame te maken door bijvoorbeeld een samenwerking met een vlogger. Dan dient deze laatste duidelijk aan te geven dat er sprake is van sponsoring. Dat dit laatste gebeurt is de zorgplicht van de adverteerder.

Samenwerking met Vloggers of Bloggers
De jongere doelgroep bevindt zich tegenwoordig constant op het wereld wijde web. Voornamelijk Youtube heeft hier een belangrijk aandeel in.
Ongeveer 86% van de jongeren in de leeftijdscategorie 15 tot 19 jaar is hier dagelijks op actief. 

Figuur 1: Online Media gebruiken jongeren. (bron)

Mediagebruik onder jongeren (Bron Frankwatching)

Het aantal vloggers heeft hierdoor ook een flinke boost genomen. Als je graag jouw merk wilt promoten met een vlogger, let dan dus op de tips uit deze blog voor een goede samenwerking!

#OnbezorgdOnline
Dit alweer de laatste blog in het kader van #OnbezorgdOnline. Vorige week hebben we aangegeven dat het gebruik van foto’s belangrijk is, maar dat niet alle foto’s zomaar gebruikt mogen worden. Aan het gebruik van foto’s zitten echter nog meer beperkingen, zo vallen zij ook onder de regels voor misleidende reclame. Hieruit blijkt al dat er het eerste gezicht meer juridische haken en ogen zitten dan op het eerste gezicht gedacht zou kunnen worden. Voor meer informatie over informatie uit deze blog of een ander onderwerp kan je altijd contact opnemen met Robin of Aukje. Wij voorzien je graag van advies.

Contacteer Online Roots